Apr 21, 2010

Genap Setahun

Hari ini genaplah setahun aku bertugas sebagai pendidik anak bangsa. Ayat skema nak mampos. Eh. Dah 21hb la. Bukan 20hb la. Aku start posting 20 April 2009. Tempat posting aku ialah di Politeknik Sultan Idris Shah, Sabak Bernam, Selangor Darul Ehsan.  Sepatutnya lapor diri 23 Mac 2009 tapi atas sebab² yang tak boleh dielakkan, makanya aku pun report duty on 20th April. Kejap je rasa. Pejam celik pejam celik pejam celik (mujur pejam celik, kalau pejam tak celik² dah) setahun sudah aku bekerja. Seronok tu mesti la seronok. Umur 27 tahun baru nak start keje. Orang lain umur 27 tahun dah anak 8 orang. Tapi aku 27 thn pun memang anak 8 orang. Anak sedara. Hehehe.


First time masuk lapor diri, aku pegi la pejabat pentadbiran. Pas isi² borang aku tengok nama department yang aku kena lapor diri tu macam dah 2, 3 kali dipadam. Aik. Mula² tertulis kat situ JTMK, pastu diorang potong tulis JP lak. Potong lagi last² aku masuk JMSK. Jabatan Matematik, Sains dan Komputer. Masuk² opis je semua staf pompuan. Alamak. Takde lelaki ke? Last² muncul la 2-3 orang staf lelaki. Aku dengan tersipu² malu duduk la kat meja kosong kat situ. Ada la akak senior suruh aku duduk situ. Pastu akak tu panggil aku introduce aku kat staf lain. Suka bebenor diorang aku masuk department tu sebab aku background IT. Mostly staf kat situ background engineering & mathematics. Sebab ada subjek Database Application & Computer Application. So memang suka bebenor la kalau aku takeover subjek tu.

Aku rasa macam baru je lagi aku jadi seorang pensyarah walhal dah setahun. Aku masih belajar untuk menjadi seorang pensyarah yang baik. Kadang² rasa frust gak sebab bila aku mengajar student tak paham. Dalam hati bertanya, adakah aku tak reti mengajar atau memang student aku sengal? Hehe. Tapi rasa puas ati bila diorang paham & mampu jawab soalan final dan score 100%. Walaupun aku tahu bkn 100% datang dari aku tapi at least ada la secubis ilmu yang aku dah curahkan. Ewah. Ayat bunga² malam ni.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...